المسيو و الشباب
إهلا بيك زائرنا الكريم الرجاء التسجيل
المسيو و الشباب
إهلا بيك زائرنا الكريم الرجاء التسجيل
المسيو و الشباب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى المســــــــــــــــيو

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

قوم عاد هم بناة الاهرامات

المسيو
Cleopatra
الفارس
le grand
ҳҖҳsweetyy angelҳҖҳ
Julliet
شموس
Remo
12 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Remo
صاحب مكان
Remo

قوم عاد هم بناة الاهرامات Empty
مُساهمةموضوع: قوم عاد هم بناة الاهرامات   قوم عاد هم بناة الاهرامات Icon_minitimeالأحد 26 يوليو 2009, 4:34 pm

قام الباحث محمد سمير عطا ببحث اثبت فيه ان قوم عاد هم بناة الاهرامات وليس الفراعنة وهذا هو رابط البحث [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
ارجو قراءة البحث وياريت اللى يقرأه يقول رأيه لانى بجد محتارة كتير ومش عارفة هل اقتنع بالكلام ده ولا لأ هو بحث شيق وممتع ومقنع جدا
شموس
نجم المنتدى
شموس

مُساهمةموضوع: رد: قوم عاد هم بناة الاهرامات   قوم عاد هم بناة الاهرامات Icon_minitimeالأحد 26 يوليو 2009, 6:17 pm

انا قراته بس مش مقتنعه بالكلام ده عندى احساس انه مش منطقى وبرده مش متأكده بس لو هى دى الحقيقه اكيد هيكون فى دليل
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
Julliet
عضو نشط
Julliet

مُساهمةموضوع: رد: قوم عاد هم بناة الاهرامات   قوم عاد هم بناة الاهرامات Icon_minitimeالأحد 26 يوليو 2009, 6:30 pm

بصراحه انا كمان مش عارفه ايه الصح صحيح الفراعنه هم بناة الاهرامات ولا زى ما اكتشف الباحث ان قوم عاد هم بناة الاهرمات واحنا كلنا كنا فاهمين غلط وازاى بعد ده كله نكتشف ان الفراعنه مش هما البناة الاصلين للاهرمات ازاى نصدق ده بجد انا مش قدره اصدق ازاى فجأة نكتشف ان حضارتنا مش احنا اللى عملناها ازاى بجد انا كده اتلغبط خالص بس الكلام اللى الباحث قاله مقنع بس مش قادره اصدق
ҳҖҳsweetyy angelҳҖҳ
عضو ماسى
ҳҖҳsweetyy angelҳҖҳ

مُساهمةموضوع: رد: قوم عاد هم بناة الاهرامات   قوم عاد هم بناة الاهرامات Icon_minitimeالأحد 26 يوليو 2009, 7:01 pm

انا معاكي ياروما ف الموضوع ده لان فعلا ف دلائل بتقول انهم بناة الاهرامات وع اساس ازي الفرعنه قدروا يشيلوا الاحجار لانهم كانو صغيرين وقوم عاد دو كانو كبار جدا اطول واضخم مننا ومن الفرعنه بكتير جدا ولو هتقولو ان الفرعنه كانو بيشيلوا الاحجار ع العجلات ع اساس ان العجلات دي مصنوعه من ايه دي من خشب وكمان الحجر الواحد من الاحجار دي بيساوي طن او اكتر وده من رأيي
le grand

le grand

مُساهمةموضوع: رد: قوم عاد هم بناة الاهرامات   قوم عاد هم بناة الاهرامات Icon_minitimeالأربعاء 29 يوليو 2009, 8:07 pm

أنا قرأت الكلام بتمعن
والله الراجل جايب أدلة من القرأن قاطعة وأيات دالات
ونسبة كبيرة أن الموضوع شكله صحيح
فلم يذكر القرأن أن الفراعنة كانوا عمالقة
و لكن ذكر قوم عاد وثمود وإرم
والمنطقى أن الحجر الضخم جدا بالنسبة لنا ما هو إلا طوب فى أيديهم يستعمل للبناء و ذالك لضخامة أجسادهم
و أنا مقتنع بذالك أكثر مما قيل فى البناء ان تلك الحجاره جرتها الثيران من الجنوب إلى الشمال
القطار ذو السرعة العاتية يقطع المسافة فى ما يقرب اليوم أما الثور فكان يأخذ المسافة فى كام شهر ولا دى كانت ثيران عداءة؟
أنا مقتنع إلى حد كبير جدا بصحة الموضوع
الفارس
نجم المنتدى
الفارس

مُساهمةموضوع: رد: قوم عاد هم بناة الاهرامات   قوم عاد هم بناة الاهرامات Icon_minitimeالأحد 02 أغسطس 2009, 9:56 am

انا قرات الكلام لكن انا كمان مش مقتنع بكلامه
اولا هو بيقول (إن هذا الحجر المعجز بالنسبة لنا لم يكن إلا طوبة بالنسبة لقوم عاد، أما بالنسبة للفراعنة ذوي الأحجام المماثلة لنا فهو مستحيل تماما، خاصة أنه لم يكن لديهم من أدوات وأجهزة ومعدات ما يمكنهم حتى من تقطيع الحجارة، فما بالنا بشطفها ونقلها ورفعها !
مش غريب انه يقول على الناس اكتشفت الذهب واكتشفت الزراعه وقاموا بحروب وعرفوا التحنيط لم يكن لديهم ادوات واجهزة ومعدات
ثانيا القريه اللى اكتشفت جنب الاهرامات والقريه دى اكتشف انها كانت قريه للعمال اللى بيبنوا الاهرامات لو الهرم سهل يبنى فى يوم كده على اساس انه طوبه بالنسبه ليهم كان ايه لازمتها بناء قريه للعمال
ثالثا ايه الاستعجاب من ان الثيران كانت بتجر الاحجار من الجنوب للشمال نظرا لطول المسافه الهرم استخرج بنائه 20 عام يعنى مفيش داعى للاستغراب
رابعا الممرات اللى موجودة داخل الهرم الممر يساع شخص فى اجسامنا مش شخص طول النخله لو كانوا عاملين ممرات ليهم داخل الهرم على الاقل كانوا طولوه علشان يساعهم
خامسا بقى الصور اللى جايبها للهياكل العظميه الضخمه دى مش مقنعه بالمرة وعمرى ماشوفتها وفى صوره مكتوب مااكثرها فى صعيد مصر اعتقد لو حاجة زى دى فى مصر كانوا حاطوها فى المتحف علشان المصريين يتفرجوا عليها
https://www.youtube.com
Cleopatra
نجم المنتدى
Cleopatra

مُساهمةموضوع: رد: قوم عاد هم بناة الاهرامات   قوم عاد هم بناة الاهرامات Icon_minitimeالإثنين 07 سبتمبر 2009, 6:08 am

لا طبعا يا جماعه المصرين القدماء هما بناه الاهرام و كل الشكوك دي غلط جدااااااااااااا كل ده من حقد الناس علينا علشان احنا عندنا الاهرامات العظيمه دي كلها الي هي مش بس اهرامات الجيزه لا في اهرامات كتير تانيه في سقاره و ابو صير و ميدوم و غير كده مناطق كتير فلو مش احنا الي بنينا اهرامات الجيزه هنعرف منين نبني بقيت الاهرامات دي كلها وبعدين اهرام الجيزه مش بس هما اهرام خوفو و خفرع و منكاورع في اكتر من تسع اهرامات في الجيزه و لسه طبعا هنكتشف غيرهم و كل ده المصرين هما الي بنوه و اكبر دليل على ده النقوش الي جوه الاهرامات احنا لازم نبقى اقوى من كده و منشوكش في تاريخ اجدادنا ابداااااااااااااااااااااااااااااا لان دي بدايه الضعف
وأي وطن من غير ماضي ملوش مستقبل وهو ده الي هما عايزين يفهموهلنا ان احنا معندناش ماضي يعني دي طريقه جديده عشان يسطروا علينا بيها
علفكره انا مقريتش الموضوع ومش هقراه لان مجرد قرايتي ليه يبقى انا بشك ان الفراعنه هما بناه الاهرام الحقيقين
المسيو
مدير المنتدى
المسيو

مُساهمةموضوع: رد: قوم عاد هم بناة الاهرامات   قوم عاد هم بناة الاهرامات Icon_minitimeالخميس 10 سبتمبر 2009, 2:08 pm

الجماعة الموضوع ده خطير جدا جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ولزم كل واحد يكون إيجابى و يدخل ويقول رأيه
https://saif4u.ahlamontada.com
Ambassador
صاحب مكان
Ambassador

مُساهمةموضوع: رد: قوم عاد هم بناة الاهرامات   قوم عاد هم بناة الاهرامات Icon_minitimeالخميس 10 سبتمبر 2009, 3:46 pm

فعلا موضوع جدير بلأهتمام لان دي حرب من نوع جديد هي حرب الحضارات و التاريخ
وانا كمان مقريتش و مش هقرا الموضوع ده
ahmad maroof
عضو نشط
ahmad maroof

مُساهمةموضوع: رد: قوم عاد هم بناة الاهرامات   قوم عاد هم بناة الاهرامات Icon_minitimeالأربعاء 17 فبراير 2010, 5:57 pm

واللة انا بس عاوز اقول
لو ربنا كان اباد قوم عاد بالريح
لية م ابادش الحضارة بتاعتهم
اللي الراجل دة بيقول انها بتاعتهم
.................................................
Khokha
عضو فعال
Khokha

مُساهمةموضوع: رد: قوم عاد هم بناة الاهرامات   قوم عاد هم بناة الاهرامات Icon_minitimeالخميس 29 يوليو 2010, 9:14 am

الكلام ده مش منطقى وبعدين هو عشان يقنع اللى القراء وكان لازم طبعا يجيب ادلة محدش ممكن يشك فيها او يغلطها كاانك بالظبط ماسك كتاب كله غلط ف غلط بس ف الكتاب ده صفحة واحدة غلط هو بقى عمل كده بالظبط
Khokha
عضو فعال
Khokha

مُساهمةموضوع: رد: قوم عاد هم بناة الاهرامات   قوم عاد هم بناة الاهرامات Icon_minitimeالخميس 29 يوليو 2010, 9:16 am

قصدى ف الكتاب ده صفحة واحدة هى اللى صح والكتاب كله غلط ف غلط
ميدو 2008
عضو ماسى
ميدو 2008

مُساهمةموضوع: رد: قوم عاد هم بناة الاهرامات   قوم عاد هم بناة الاهرامات Icon_minitimeالأحد 22 أغسطس 2010, 12:12 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

قوم عاد هم بناة الاهرامات
صفحة 1 من اصل 1